عضو اتاق ایران: حباب بورس به زودی می‌ترکد

عضو اتاق ایران: حباب بورس به زودی می‌ترکد/ مردم براساس اطلاعات غلط وارد بورس نشوند/ 60 درصد سهام شرکت‌های عرضه شده در بورس دست دولت می‌ماند، مدیریت تغییر نمی‌کند
فعال اقتصادی گفت: سرمایه گذاری در بورس باید روندی عاقلانه را طی کند، فرد بخشی از پول مازاد خود را به این حوزه بیاورد، با در نظر گرفتن مناسبات حاکم بر بورس به خرید و فروش سهام بپردازد و وقتی به سودی رسید، اصل پولش را بردارد و با سود حاصله فعالیتش را ادامه دهد.

: اگر تا سال گذشته با تکانی در عرصه اقتصادی، حجم نقدینگی سرگردان در جامعه به بازار خودرو، مسکن، ارز و طلا متمایل می شد، امسال تب خرید سهام شرکت های دولتی از بورس خیلی ها را به تکاپو انداخته است.

از زمانی که شستا سهام برخی شرکت های خود را در بورس عرضه کرد، بسیاری فکر فعالیت در این حوزه را در سر پروراندند. صف های طولانی بود که برای دریافت کدبورسی جلوی کارگزاری ها تشکیل شد اما واقعا برای ورود به بورس تنها دریافت کدبورسی کفایت می کند یا باید با اشراف کامل به این حوزه ورود کرد.

پرویز حسابی در گفتگو با نامه نیوز درباره تشویق و ترغیب مردم از سوی دولت برای سرمایه گذاری در بورس گفت: آنچه در اینجا اهمیت دارد و مردم باید به آن توجه کنند، اشراف کامل بر اطلاعات و نحوه معاملات بورس است. ورود بی محابا به این حوزه با ریسک های فراوانی مواجه خواهد بود.

وی افزود: سرمایه گذاری در بورس باید روندی عاقلانه را طی کند، فرد بخشی از پول مازاد خود را به این حوزه بیاورد، با در نظر گرفتن مناسبات حاکم بر بورس به خرید و فروش سهام بپردازد و وقتی به سودی رسید، اصل پولش را بردارد و با سود حاصله فعالیتش را ادامه دهد.

عضو اتاق ایران یادآور شد: اگر کسی خانه یا ماشین خودش را بفروشد تا سهام شرکتی را بخرد و کنار بگذارد، به این نیت که در آینده به سود کلان می رسد، دقیقا به سرنوشت مالباختگانی دچار می شود که بدون آگاهی از شرایط بازار ارز به این عرصه وارد شدند و کل دارایی های شان را باختند چون فکر می کردند با این کار به سودهای کلان می رسند اما به یکدفعه ورق بر می گردد.

وی افزود: بورس برای آن است که فردی سهامی را بخرد و مدتی بعد بفروشد. او از این معامله سود اندکی می برد ولی با چند معامله در دوره زمانی کوتاه به یک سود منطقی دست پیدا می کند. حالا واقعا برای خود من جای سئوال دارد چه طور شرکتی دولتی که در فروردین و اسفند به خاطر کرونا فعالیتی نداشته بنابراین ضررده است، عده ای براساس اطلاعات غلط اقدام به خرید سهام آن می کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه حباب بورس خیلی زودتر از آنچه تصور می شود خواهد ترکید و خیلی ها متضرر خواهند شد، اظهار کرد: شرکت های دولتی بخشی از سهام خود را می فروشند و حدود 60 درصد سهام را نزد خود نگه می دارند تا همچنان دست بالا را در هیأت مدیره داشته باشند، به طبع مدیریت این شرکت ها تغییر نخواهد کرد و طبق روال سابق به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی با اشاره به وضعیت بورس در سایر نقاط جهان ادامه داد: چه طور وقتی اقتصاد جهان بر اثر کرونا دچار لطمه شده و بورس همه کشورها به تبع این مسئله افت کرده است، در ایران ما هر روز شاهد رشد شاخص های بورس هستیم؟ این مسئله نشان می دهد که نباید مردم براساس وضعیت کنونی شاخص ها، گول تبلیغات بیرونی را بخورند که فلانی ظرف یک ماه مثلا 60 میلیون تومان سود از سرمایه گذاری بورس نصیبش شده، پس ما نیز خانه را بفروشیم و سهام بخریم. چنین محاسباتی هیچ پایه و اساسی ندارد.

حسابی یادآور شد: شنیدم خیلی از مشاوران املاک در حال حاضر دنبال خرید خانه های قدیمی برای ساخت و ساز هستند چون احساس کردند که سرمایه ها در حال خروج از بورس و ورود به حوزه مسکن است. آنقدر همه چیز در هم رفته است و اطلاعات درست نیز عرضه نمی شود، باید به مردم آگاهی دهیم که با علم کافی برای سرمایه گذاری در بورس تصمیم گیری کنند.

مشاوره با ما

اگر می خواهید بدون هیچگونه تعهدی مشاوره دریافت کنید ، فرم زیر را پر کنید و با شما در تماس خواهیم بود

[wpforms id="7596"]