ریزش 26 هزار و 386 واحدی شاخص بورس/علت ریزش چه بود؟

به گزارش سایت طلا ، بورس اوراق بهادار تهران  که در روزهای گذشته مرتب روند رو به رشد و رکوردشکنی را پی می‌گرفت، بالاخره امروز تعدیل شده و با کاهش 26 هزار و 386 واحد به رقم یک‌میلیون و 21 هزار و 376 واحد رسید.

امروز شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش 6 هزار و 551 واحد به 318 هزار و 206 واحد رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 22.4 میلیارد سهام و حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 2 میلیون نوبت معامله و به ارزش بی‌سابقه 19 هزار و 678 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به 6 هزار و 40 میلیارد تومان رسید را به آن اضافه کنیم، ارزش معاملات امروز بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران به بیش از 25 هزار و 718 میلیارد تومان رسیده است.

امروز حجم معاملات در بورس به صورت غیرمنتظره‌ای افزایش یافته و در حالی که روزهای قبل یک تا 2 میلیارد سهم خرید و فروش می‌شد، امروز این رقم 11 برابر شده و به 22 میلیارد سهم رسیده است؛ یعنی نشان می‌دهد، معامله‌گران خرد و حقیقی تحت‌تأثیر هیجانات، فروشنده سهام شدند که البته در این بین سهام ارزنده‌ای نیز وجود دارد. کارشناسان معمولا به افراد تازه‌وارد به بازار و سهامداران خُرد توصیه می‌کنند، اولا از پس‌اندازهای کناری در بورس استفاده کنند و ثانیاً بازار بورس همواره همراه با سود و زیان و همزاد با ریسک است، بنابراین بسیار دقت کنند که اولا سهام صندوق‌ها و عرضه‌های اولیه را خریداری کنند و ثانیاً نگاه به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را براساس نگاه بلندمدت ترسیم کنند و از رفتارهای هیجانی تحت تأثیر فضای مجازی و یا هیجانات بازار خودداری کنند، زیرا بورس‌بازان در کمین سهامداران خرد و کم‌تجربه ایستاده‌اند تا سهام آنها را به قیمت مفت از چنگ‌شان بیرون بیاورند.

امروز عمده نهادهای مهم بورسی مانند پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی‌مس، بانک‌ملت، مپنا و سرمایه‌گذاری غدیر همگی در ریزش شاخص کل اثرگذار بوده‌اند و تنها نماد مخابرات ایران در افزایش شاخص بورس تهران مؤثر بوده است.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با افت 2.5 درصدی به رقم 271 هزار و 642 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با کاهش 2 درصدی به 211 هزار و 54 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افت 2.2 درصد به رقم یک‌میلیون و 306 هزار و 419 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با عقب‌نشینی 1.8 درصدی به رقم 765 هزار و 41 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با کاهش 3.5 درصدی به رقم یک‌میلیون و 991 هزار و 682 واحد رسید.

امروز نمادهای پربیننده مربوط به بانک ملت، حمل و نقل  خلیج فارس، بانک تجارت، سرمایه‌گذاری خوارزمی، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ملی مس، پالایش نفت اصفهان و بانک صادرات بوده‌اند.

دلیل ریزش شاخص چیست؟

در این راستا، احمد جواهری،کارشناس بازار سرمایه درمورد دلایل ریزش ۲۷ هزار واحدی شاخص توضیح داد: یکی از دلایل ریزش شاخص، لزوم اصلاح موقت شاخص تا محدوده روانی یک میلیون واحدی است. این موضوع همواره در تاریخ بازار سرمایه وجود داشته است که زمانی که شاخص عدد مهمی را رد می کند، ممکن است تا سقف قبلی، کاهش یابد و مجددا صعودی شود یا در هنگام از دست دادن عدد مهمی، ممکن است تا سقف عدد مذکور، افزایش یابد و مجددا نزولی شود.

وی با اشاره به بازگشایی مجدد نمادهای سایپا و ایران خودرو، اظهار کرد: بازگشایی نمادهای سایپا و ایران خودرو نیز در ریزش امروز بی تاثیر نبودند. بسیاری از سهام‌داران برای خرید سهام سایپا و ایران خودرو، اقدام به فروش دیگر سهم‌های خود کردند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تغییرات در وزارت صنعت هم در روند بازار تاثیرگذار بود.

جواهری در ادامه با اشاره به حضور بی شمار افراد جدید به بازار سرمایه، گفت: در نهایت موضوعی که ریزش بازار را تشدید می کند حضور افراد آماتور است. این افراد تجربه ای در بازار سرمایه ندارند و زمانی که می بینند بازار کمی نزولی است، هیجانی رفتار کرده و اقدام به فروش سهم های خود می کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به رشد خوبی که گروه های بانکی و پالایشی از ابتدای سال تجربه کردند، انگیزه فروش و شناسایی سود در میان سهام‌داران این دو گروه، مخصوصا جدیدالورودها، از سوی دیگر نسبت به سایر گروه‌ها بالاتر بود. با توجه به اینکه این دو گروه، لیدر محسوب می شوند، همواره چشم سایر سهام‌داران به روند رشد این دو گروه است. باید توجه داشت برای ادامه مسیر رشد بورس دست به دست شدن و گردش مالکیت سهام شرکت‌ها نکته مهمی است.

در فرابورس ایران نیز اوضاع تعریف چندانی نداشته و شاخص کل با افت 274 واحد به رقم 11 هزار و 332 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 713 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 5.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 656 هزار فقره معامله و به ارزش 6 هزار و 40 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای گل‌گهر و پتروشیمی مارون بیشترین اثر در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای هلدینگ میدکو، صباتأمین، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان  و مدییت انرژی امید تابان هور در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بود‌ه‌اند.

امروز نمادهای پربیننده در فرابورس شامل مولد نیروگاه جهرم، ذوب‌آهن، سمگا، نیروی برق دماوند، سیمان لار سبزوار، تبرک و بانک دی بوده‌آند.

مشاوره با ما

اگر می خواهید بدون هیچگونه تعهدی مشاوره دریافت کنید ، فرم زیر را پر کنید و با شما در تماس خواهیم بود

[wpforms id="7596"]